Latest News

Η πολιτική στην εποχή των social media: Η περίπτωση Τραμπ


Δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυριστούμε ότι τα κοινωνικά δίκτυα έχουν πια καταλάβει τον κόσμο. Εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν τις γνωστές εφαρμογές, Facebook, Twitter, YouTube και ούτω καθεξής, συνδέονται είτε στους υπολογιστές τους είτε στα smartphones, τους φορητούς πλέον υπολογιστές, και ανταλλάσουν  μηνύματα, πληροφορίες, εικόνες, βίντεο, ακατάπαυστα. Τα εργαλεία όμως αυτά δεν βρίσκονται στα χέρια μόνο των απλών πολιτών, αλλά και σε ηγετικά πρόσωπα, πολιτικές φιγούρες,  σε ανθρώπους που έχουν ομολογουμένως ένα κάποιο κύρος. Έτσι, μέσα σε λίγα χρόνια η πολιτική άρχισε να αλλάζει μορφή και να προσαρμόζεται στη νέα εποχή των social media.

Η σχέση πολιτικής και κοινωνικών δικτύων
Πλέον δε νοείται ένας πολιτικός, ένα κόμμα, μια οποιαδήποτε έστω οργάνωση, να μην αναπαρίστανται σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο, δημιουργώντας το δικό τους μοναδικό προφίλ. Η  δικτύωση πια είναι απαραίτητη, αφού εξασφαλίζει την άμεση επικοινωνία του υποψηφίου με τους ψηφοφόρους, του αρχηγού κράτους με τους πολίτες κ.λπ. Τα μηνύματα συνήθως είναι σύντομα, αλλά συνάμα πιο εύπεπτα από το ευρύ κοινό. Ταυτόχρονα δημιουργείται, πέρα από τον έλεγχο του πολιτικού προσώπου, μια διαδικτυακή κοινότητα στην οποία οργανώνονται πιο γρήγορα οι ομοϊδεάτες και δικτυώνονται μεταξύ τους. Η αλληλεπίδραση των πολιτικών με τον κόσμο και η διασυνδεσιμότητα που προκύπτει έχει καταστήσει τη σχέση των παραπάνω άμεση, έντονη, πιο πραγματική, και το ενδιαφερόμενο πρόσωπο πιο προσιτό και αληθινό.
 Όμως, μέσα σε όλα αυτά, η διαμόρφωση της κοινής γνώμης αποτελεί ένα περίπλοκο παιχνίδι, οι κανόνες του οποίου δεν ακολουθούνται από όλους πιστά. Είτε στις δημοκρατικότερες χώρες, είτε σε πιο απολυταρχικά καθεστώτα (όσο τουλάχιστον επιτρέπεται πρόσβαση στο διαδίκτυο), σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, επιχειρείται η χρήση προπαγανδιστικών μεθόδων, όπως η Τουρκία, με την επάνδρωση λογαριασμών και χρηστών-υποστηρικτών του AKP στα κοινωνικά δίκτυα που διαδίδουν μόνο θετικά μηνύματα. Επιπλέον, η συλλογή δεδομένων μέσα από τη χρήση των εφαρμογών βοηθά τους διαχειριστές να εντοπίσουν τι είναι δημοφιλές στο διαδίκτυο, γεγονός που σε συνάρτηση με τη πολιτική εξυπηρετεί είτε τις πολιτικές καμπάνιες είτε τα πολιτικά πρόσωπα ως εξής: διαδίδουν το περιεχόμενό τους με τρόπο που να ελκύει τη πλειοψηφία, να τραβά τα βλέμματα όλων και να προκαλεί.
Τουίτερ και Τραμπ: μια ιδιαίτερη συνύπαρξη
Λαμβάνοντας όλα τα παραπάνω υπόψη, μία από τις πιο ιδιάζουσες περιπτώσεις πολιτικών προσώπων που χρησιμοποιούν εντατικά τα κοινωνικά δίκτυα, θεωρώ, είναι αυτή του αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. Ξεχώρισε ήδη από την προεκλογική του καμπάνια το 2016 με τα προβοκατόρικα τουίτς του, τα σύντομα μηνύματά του με τα οποία εξέφραζε – και συνεχίζει να εκφράζει – τις απόψεις του για το πολιτικό γίγνεσθαι, για το αντίπαλο δέος του, τη δημοκρατική Χίλαρι Κλίντον, αλλά και για ολόκληρο τον κόσμο. Με το μέσο ποτέ δεν περνά απαρατήρητος, και αποτελεί ανά διαστήματα αντικείμενο συζήτησης τόσο στην Αμερική, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο.
Έτσι, το Τουίτερ εξυπηρετεί τον ίδιο ακριβώς επειδή μπορεί να εκφράσει την άποψή του απευθυνόμενος σε ένα πολύ μεγάλο κοινό, δίνοντας μία παραπάνω προσοχή στους υποστηρικτές του που τον ακολουθούν. Ως χρήστης ο Τραμπ βλέπει την εφαρμογή αυτή ως ένα εύκολο και γρήγορο τρόπο διάδοση της πληροφορίας. Μπορεί να είναι σύντομος και περιεκτικός, λακωνικός αλλά και υπαινικτικός, με αποτέλεσμα ο καθένας να ερμηνεύει τα λεγόμενα του με διαφορετικό τρόπο. Ό,τι και να αναρτήσει δε λογοκρίνεται, σίγουρα όμως κρίνεται αυστηρά.
Επιπλέον, παρατηρώντας κανείς το πώς o 45ος αμερικανός πρόεδρος χρησιμοποιεί την εφαρμογή αυτή, αυτό που εντοπίζει είναι ότι στην ουσία μέσω αυτού ασκεί ένα μέρος της εξωτερικής του πολιτικής και διπλωματίας, πράγμα που εν μέρει ακολουθούν και οι περισσότεροι ηγέτες κρατών. Ακόμη και ως πρόεδρος της Αμερικής αναλαμβάνει ορισμένες φορές ο ίδιος την ανάρτηση μηνυμάτων, και δε διστάζει να εκφράσει οποιαδήποτε δυσαρέσκεια, συχνά με άκομψο τρόπο, κάνοντας δημόσιες δηλώσεις που τελικώς επιβαρύνουν την εικόνα του. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί το τουίτ που έκανε ο αμερικανός πρόεδρος τον Νοέμβριο αναφερόμενος στα αρνητικά σχόλια του Κιμ Γιονγκ-Ουν για εκείνον.
Έτσι, τα κοινωνικά δίκτυα έχουν διαμορφώσει με ένα πρωτόγνωρο τρόπο όλες τις πτυχές της ανθρώπινης ζωής, όπως και αυτή της πολιτικής, η χρησιμότητά τους τεχνολογικό επίτευγμα παραμένει αδιάψευστη.


Πηγές:
1.    Miller, Daniel, et al. “Politics.” How the World Changed Social Media, 1st ed., vol. 1, UCL Press, London, 2016, pp. 142–154. JSTOR, www.jstor.org/stable/j.ctt1g69z35.17.
2.    Cunningham, Stuart. “Political and Media Leadership in the Age of YouTube.” Public Leadership: Perspectives and Practices, edited by Paul ‘t Hart and John Uhr, ANU Press, 2008, pp. 177–186. JSTOR, www.jstor.org/stable/j.ctt24h3bh.19.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Όμιλος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Θεμάτων - ΟΔΕΘ Designed by Templateism.com Copyright © 2014

Από το Blogger.